tisdag 4 januari 2011

Kost och Träningsplan för utmaningen



Ett av mina personliga mål är att få tillbaka denna mage jag hade förut :-)

Vilket är ditt/dina personliga mål?

Efter efterfrågan publicerar jag lite kost och träning för er som är med i utmaningen.
Bäst info får ni på Jarkkos blogg http://dew.fitness-magazine.com/blogg/jarkko/

Min kost och träning ser ungefär ut så här under utmaningen

– Innan frukost: Morgonpromenad med stavar ev. löpning
– Frukost antingen havregrynsgröt med kanel och mjölk/(eller som variation) fil och müsli, med en kopp grönt te, 1 ägg och ev. en smörgås (om man är extra hungrig)
– Mellanmål kesella med kokos eller bär eller kanel (superdupergott och nyttigt, variera tillbehören så du inte tröttnar :-))
– Lunch fisk/fågel/kött med ris/bulgur/fullkornspasta och massa grönsaker och sallad (gärna spenat)
– Mellanmål tonfisk med lite goda kryddor
– Middag samma som lunch ungefär fisk/fågel/kött med ris/bulgur/fullkornspasta och massa grönsaker och sallad (gärna spenat)
– Kvällsmål havregrynsgröt/kesella/tonfisk eller en smoothie eller en smörgås beroende på vad man vill ha eller är sugen på.

Träning utmaningens styrka
Finns jättemycket info bilder och film om hur träningen funkar och ser ut på
http://dew.fitness-magazine.com/blogg/jarkko/

Viktigt att inte låsa sig för mycket utan gå efter dagsform. Det är OK att hoppa över en dag om man har för mycket träningvärk och istället känner att kroppen behöver vila.
Det är också ok att unna sig något ibland! Huvudsaken är att man försöker så gott man kan.
Denna kostplan är för utmaningens skull, men den är ganska lik min vanliga kostplan, en bra bas med möjlighet till goda (mmmmm ;-) utsvävningar.
Huvudsaken är att man ska må bra och känna hur man utvecklas.
Hellre att ni tränar 3 gånger i veckan än inte alls, var inte för hårda mot er själva, kör efter er egen förmåga och dagsform.
Jag kör hårt för jag älskar att träna och känna mig tränad. Se resultat och utveckling.
Men om man har andra mål som t.ex. gå ner i vikt är det viktigt att inte gå ut för hårt i början, då finns det risk att det slutar med att man sitter och vräker i sig allt "förbjudet" (haha been there done that) utan försök med detta:
Morgonpromenader så ofta ni kan (helst minst 5 ggr i veckan) och utmaningens styrka (tar ca 30 min), sköter ni dessutom kosten på det så är det grymma framsteg och ni kommer få finfina resultat. :-)

Vill också säga att alla är så olika, vissa får resultat med en gång medans andra har en annan kroppssammansättning och får resultat flera veckor senare men kanske bättre en person nummer 1. Så ser ni inte resultat med en gång, ge inte upp, de kommer tro mig!! Jag har sett många gånger hos andra och mig själv hur olika man funkar.

Stort lycka till, jag finns här för att peppa er!!

Hamnar ni i svacka, ge inte upp utan fortsätt nästa dag som inget har hänt, detta händer alla!

Kram på er och kontakta mig om ni vill ha mer info/tips eller råd!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar