tisdag 21 augusti 2012

Det här med att planera sin förlossning

Jag hade tänkt ut allt och planerat hur jag skulle vilja ha min förlossning. Jag ville BB väskan skulle stå klar redan i vecka 25, jag menar, man vet ju aldrig, har alltid haft en känsla att han skulle komma lite tidigt. Men med tanke på vår sena flytt så kom så mycket annat ivägen och den blev bara halvklar med bara bebissaker i vecka 35, tänkte varje dag att nu ska jag packa väskan, men det blev liksom aldrig av konstigt nog, jag som är så noga med sådana saker... Ja det är inte lätt när man mår så dåligt pga graviditetskrämpor och dessutom ska flytta :-). Sen hade jag tänkt att när det väl händer så kommer vi ha lite tid på oss att packa, ta oss i lugn och ro till sjukhuset gärna på förmiddagen. Installera oss i lugn och ro, ta ett bad och äta tillsammans mellan värkarna. Skratta tillsammans åt lustgasen som vi båda provar om vartannat. Jag hade gjort en lista på Spotify som hette "Gravid" och som jag hade tänkt använda under förlossningen. Även där svårt att veta vad man vill lyssna på under smärtor... Sen hade vi tänkt ta med min sköna pilatesboll att sitta på för att ta emot värkarna bättre. Inte hade jag kunnat föreställa mig att det skulle gå så fort och att vi inte hann något av ovanstående, utan jag upplevde det som en snabbspolning av hela min förlossningsbild. Många tycker att man ska vara glad att det gick så fort. Men samtidigt fick jag ingen paus mellan värkarna redan från början, och ni kan tänka hur påfrestande det är att ha konstant ont och inte få vila. Det var först under krystfasen som värkarna hade 3-4 min uppehåll emmellanåt och det var så skönt att få en liten paus...
Så summan av kardemumman är att man aldrig kan planera en förlossning, och det kan vara bra att vara beredd på det.

Vår livsnjutare :-)



1 kommentar:

  1. Nä, det blir inte alltid som man tänkt sig! :) Vilken liten sötnos ni har!

    P.S Missa inte tävlingen som pågår hos mig just nu där du kan vinna ett presentkort värde 250:- hos Småkrabater.se –> http://nicki.vimedbarn.se/tavling-presentkort-varde-250/

    SvaraRadera