torsdag 21 juni 2012

Har du järnbrist?

Då har jag ett bra tips!
Jag äter niferex 100 mg (de funkar bra för min mage i alla fall). Eftersom det här med järnupptag i kroppen är lite klurigt (de tas upp olika bra/dåligt beroende på vad man äter till). Järn tas upp sämre om man äter kalcium eller kli till (dvs bröd, flingor och mjölkprodukter) Däremot tas järnet upp extra bra om man äter c-vitamin till. Eftersom det är svårt att undvika dessa produkter speciellt på morgonen så har jag valt att ta min "järncocktail" innan jag går och lägger mig tillsammans med ett glas c-vitaminbrus för bästa upptag. Blodpudding och lever är också mycket bra att äta en gång i veckan i alla fall. Men alla diggar ju inte dessa maträtter tyvärr :-) Lycka till med era järnvärden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar