måndag 21 februari 2011

Träningsmotivation

Jennifer Nicole Lee, före och efter.


Det enskilt mest effektiva sättet att hålla motivationen uppe är att det ska vara möjligt att följa sin egen utveckling. För att kunna göra det måste du kunna mäta din utgångsnivå och regelbundet kunna göra avstämning mot denna. Sätt upp mål och delmål, var tydlig, målet ska vara mätbart!


Ta en "före"-bild

När du kommit en bit på vägen kan det vara kul att ha en "före"-bild av sig själv. Då blir det väldigt tydligt var träning och bra kost tagit dig. Du vill inte tillbaka dit. Titta på bilden ofta så kommer motivationen att fortsätta träna och äta hälsosamt!


Hitta en önskad "efter"-bild

Hitta en bild på hur du vill se ut. Det kan vara en gammal bild på dig själv, eller på någon helt annat som har en kropp som du vill ha. Detta fungerar otroligt motiverande och fungerar väldigt bra på mig själv. Denna bild ska du också titta på ofta, varför inte sätta upp den på kylskåpet eller ha den som skrivbordsbakgrund på datorn?


Använd måttband

Att använda vågen som enda måttstock är inte att rekommendera. Använd istället måttband! Det visar mycket tydligare hur träningen och kosten påverkar din kropp, och -3 cm i midjan tycker jag känns mer motiverande än 0,5 kg på vågen! Det är vanligt att mäta lår, rumpa, midja och överarm.


Pulsklocka/GPS

Denna pryl fungerar som en väldigt bra motivationshöjare i löpträningen. Här kan man efter varje löprunda analysera passet ner i minsta detalj. Man kan se hur man utvecklas i avseende på hastighet och distans. Exempelvis kan man följa vilket tempo man kan hålla under intervallträning och i backar och hur det hela tiden förbättras, sekund för sekund. Man kan dessutom se när man klarar att arbeta längre tid vid en högre puls och därmed förbättra konditionen.


När det känns motigt

När jag inte känner någon lust alls att träna brukar jag tänka: När har jag någonsin ångrat att jag tagit mig iväg till gymmet? Jag brukar även tänka på hur jag brukar känna mig efter ett träningspass, glad och nöjd med lyckliga träningsendorfiner! Varför skulle jag vilja missa det?


Belöna dig själv

När du uppnår ett delmål kan det vara en ypperlig idé att belöna dig själv! Men belöna inte med en godispåse eller andra onyttigheter! Belöna istället med en ny tröja, ett besök hos frisören eller en massage!


Släng för stora kläder!

När du börjat gå ner i vikt och de gamla kläderna börjar bli för stora, släng dem! Varför skulle du spara på dom? De ska du ju aldrig mer behöva använda! Om du sparar dessa kläder som en säkerhet i fall att du skulle gå upp igen så är din hjärna halvt inställd på att misslyckas!


Lite tips till dig som vill ha lite motivation! Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar