söndag 6 februari 2011

Nya utmaningar väntar


Wow blev förbluffad över vilka fantastiska resultat man kan få på så kort tid. Men ni ska veta att jag tränar hårt, kör tufft! Om man inte gillar att träna hårt, utan gillar att köra lugnt några gånger i veckan, så får man också resultat, kanske inte lika snabbt, men det kommer och det beror på mycket. Hur kroppen reagerar på träningen, hur ofta man varierar (variation är A och O) vilken kost man har och om den kosten passar personen ifråga...m.m. Man får pröva sig fram och se vad som passar. Men jag vill tillägga att jag INTE räknar kalorier, har man lätt för att utveckla någon form av ätstörning eller fixering, är det inte en så bra idé att räkna kalorier. Om man t.ex. vill tappa lite i kroppsfett så kör hårt! ät bra och sund mat...jag lovar att fettprocenten kommer sjunka. Äter man bra mat blir man mätt på det man får i sig och kroppen är så fantastisk att den säger till när man är mätt och man behöver inte tänka på om det var för mycket eller för lite, så länge det inte är en massa tomma kalorier (t.ex. godis). Ät nyttigt, lär känna din kropp, njut ibland av onyttigheter och träna...du behöver ingen diet...dieter är UTE! ;-)

Så jag ska sätta upp lite nya utmaningar. Har precis bytt styrkeschema nu, bra att variera sin träning som sagt. Jag brukar byta var 6-8 vecka.
Ska köra uppbyggnad mot toppform till 31:a mars sen ska jag hålla min form fram till sommaren och mejsla fram lite fina muskler sakta men säkert :-)
Ska anlita en annan PT i Uppsala (lite närmare) som ska hjälpa till att mäta, peppa och ge mig bra kost! Ska dela med mig av det så gott jag kan, så ni också kan ta del av kost och pepp, bra va? :-)

En annan sak jag ville ta upp är det här man ofta får höra "men gud du är ju helt besatt av träning" eller "träningsnarkoman" (observera det senare ordets egentliga betydelse) "träningsfreak" m.m. Hmm...jag tror att vissa människor tycker mer om att röra på sig än andra. Jag har älskat att röra på mig sen jag var liten, har gjort alla möjliga sporter och haft mycket överskottsenergi. Jag var bland dem bästa i skolgympan. När jag tränar så mår jag bra! När jag får röra på mig är min kropp nöjd och tillfredställd. Jag har alltid varit sådan, det faller naturligt för mig. Så länge kroppen och själen mår bra kan det väl inte vara något konstigt eller fel att röra på sig? Ändå kommer ord som "narkoman" "freak" o "besatt" fram ur folks ordlistor...Men det är HELT ok att supa sig redlös varje helg och sen skryta om det för kollegorna/kamraterna på måndagen. Hur ofta har man inte hört "faaaan jag var så jävla full, kommer inte ihåg någonting, men fan vad kul jag hade". Hur kan man veta att man hade kul om man inte kommer ihåg någonting? Har aldrig fattat den osunda svenska alkoholkulturen, och har heller aldrig fastnat i den. Hur bra mår kroppen dagen efter? Men ändå är det mer ok att supa än att träna, jag förstår inte det. Ganska osunt om jag får säga det själv.
Självklart är det roligt att festa med sina kompisar eller ha en trevlig kväll hemma med nära och kära och en flaska vin. Det är underbart! Vi dricker och njuter tillsammans med mat eller snacks, ibland blir vi lite berusade, ibland hysteriskt fnittriga, vi vaknar dagen efter och mår bra, vi kommer ihåg hela kvällen och har haft supertrevligt! Så varför detta supande? varför denna kultur? Förstår inte! Har bott många år i Italien. Där har man en annan alkoholkultur. Man brukar ta en aperitivo kanske mitt i veckan som vi har AW (after work) man sippar på den länge och har en trevlig kväll med kompisar. Man dricker vin till maten, även mitt i veckan. Man kan köpa alkohol i livsmedelsbutiken samtidigt när man handlar mat. De har lika många alkholister som vi ungefär, det är inget man kan kontrollera, så ser världen ut. Men man super aldrig i Italien på samma sätt som i Sverige. Man har en sund syn på alkohol och den är inte lika tabubelagd. Men nu kom jag in på en annan otroligt svår fråga, för alkohol skulle man kunna likställa med t.ex. maruijana (hmm hur stavas det? :-) Fast maruijana blir man lugn av och alkohol snarare aggresiv än lugn, Kom in på en svår fråga som jag personligen tycker är väldigt svår (om man förbjuder maruijana ska man inte förbjuda alkohol också då?) men alkohol har en alldeles för stor del i världens kultur för att kunna förbjudas. Jättesvår fråga, och känner att jag kom av ämnet lite (haha sidorspår ut i h_elvete) men intressant fråga.

Hoppas ni får en fortsatt trevlig söndag!
Var ute och gick stavgång imorse med lilla tjejen som slutade med hjärtattack för både mig och sambon. Hon sprang bort i ca 20 min, de 20 min var hemska! Men hon hittade hem och nu är allt bra igen :-)
Senare ska jag och Linnea springa lite tillsammans efter att hon vinkat av sin pojkvän.

Kram på er och ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar