tisdag 5 juni 2012

Gravid

Nu är det bara 2 månader kvar lite drygt och jag räknar verkligen dagarna. Har haft en jobbig graviditet som började med svårt illamående och kräkningar var och varannan dag. Förutom det så har jag haft svår huvudvärk, energilöshet, svår trötthet och yrsel. Låga järnvärden har delvis varit orsaken. Men resten är "normala graviditetsbesvär" vissa drabbas tydligen. Har varit sjukskriven till och från och jobbar just nu halvtid. I vecka 20 fick jag min första foglossning, den höll i sig i ca 2 veckor, sen gick den över, men i vecka 28 fick jag den på nytt, och snart har den hållit i sig i 2 veckor, då jag i princip inte har kunnat gå. Så idag var jag och provade ut ett par kryckor. Det var skönt att känna avlastningen som kryckorna ger, nu förstår jag hur de gamla långsamma tanterna med rullator känner sig när de går över övergångsställen (ni vet de där man tror går extra långsamt för att jävlas :-). Jag hoppas och håller tummarna att det snart ska bli bättre och mindre smärtsamt. Det positiva i min graviditet är att vårt barn mår mycket bra och vi har fått fin-fina värden hittills under denna fantastiska 9-månaders resa. Jag har dessutom bra blodtryck och bra blodsockervärden. Det är inte alltid så lätt att vara positiv när man har mått så dåligt. Jag försöker alltid att se det positiva i allt, men när man drabbas och är mitt inne i något jobbigt så är det inte alltid så lätt att se ljuset i tunneln. Det jobbigaste har varit isoleringen hemma sängliggandes och att jag inte har kunnat vara så aktiv och energisk som jag har velat utan fått sänka alla mina ambitioner. Det bästa har varit min otroligt stöttande och omtänksamme man som ställer upp i vått och torrt. Det kommer ju trots allt något gott ur denna resa och vi är mycket nyfikna på vilken liten person som finns där inne. Vi vill inget hellre än att lära känna honom...Vår lilla knodd <3

Bild från sxc.hu













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar