måndag 28 mars 2011

Piloxing


Enligt SATS hemsida beskrivs Piloxing såhär:
"Piloxing är en unik kombination av pilates och box. Konceptet skördar just nu stora framgångar i USA, och SATS är först på banan i Europa.
- Piloxing är en form av intervallträning som gör dig både starkare och uthållighare. Träningsformen hjälper även till att öka förbränningen och bidrar till att stärka core musklerna, säger Fredrik Sjöberg, Gruppträningsanvsarig SATS Norden.
Superkombination

Kort beskrivet är Piloxing en kombinaton av rörelser inspirerade av pilates och boxning – därav namnet. Träningskonceptet har sitt ursprung ifrån USA där den svenske dansaren Viveca Jensen ville utveckla en träningsform som skulle bygga en sund kropp, men också stärka självkänslan.
- Vi tror starkt på Piloxing för att det är en bra mix mellan uthållighet och kvickhet från boxning, samt rörlighetsträning och stärkande träning av core-muskulaturen från Pilates, förklarar Fredrik Sjöberg.

Stjärnstatus
Piloxing har fått en stor genomslagskraft efter lanseringen i Hollywood, och är känt för att få folk i ”stjärnform”. Hollywood-stjärnor som Hillary Duff, Isabella Scorupco och Kirsten Dunst finns bland de som har kommit i form med Piloxing.
Piloxing lanserades först som en träningsform främst för kvinnor, men är en bra träningsform även för män."

Jag har länge varit nyfiken på denna klass och eftersom jag har ett gymkort på SATS så var det ju bara att sätta igång. Men herrejisses vad fullbokat det har varit! Varje gång jag har tittat har det stått typ 50 i kö för att komma med, så jag har legat lågt tills idag då jag fick en ledig plats (det var inte ens fullbokat faktiskt).
Jag kan bara säga fantastisk träning!! Verkligen, då du tränar coremuskulaturen genom hela klassen, du tränar smidighet, core och kondition samtidigt! Jättebra träning för alla. Jobbigt som Pilates (ni som kört Pilates vet vad jag pratar om). Pulstoppar som Bodycombat och smidighet från både core och Pilates.

Så ut och prova denna klass, ni kommer inte att bli besvikna, super träning inför Beach 2011!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar