måndag 29 november 2010

Träning i kyla?

Hej på er!
Här kommer mitt första inlägg i den nya bloggen som framförallt är träningsbaserad.
Den är till för att peppa och inspirera!

Nu i slutet av november, är det lätt att man tappar lite träningsmotivation...
Jag menar hallå, det är -15 grader ute, en halvmeter snö, mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man ska hem. Hur mysigt är det inte att bara dra på sig myskläderna, sätta på en kopp varmt te och kolla på en film?
Jag förstår detta, men tänk om man istället för att inte röra sig alls, håller igång lite varje dag, så får kroppen vad den behöver i rörelsebehov. (Jag utgår ifrån min egen situation med stillastittande arbete) Ju mer stillasittande man är, desto segare känns det att utföra någon form av träning.

MEN (stort aber här :-))
Kommer du ut på den där 40 min powerwalken/löpturen på morgonen eller kvällen, så strömmar din kropp av endorfiner, och du kommer vara så stolt över dig själv och må såååå himla bra i hela kroppen.

Jag har börjat med morgonträning, och det är det mest fantastiska jag gjort (träningsmässigt :-)
Man mår bra HELA dagen! Hela dagen går man runt och mår oförskämt bra :-) Jag är en riktig kvällsmänniska som har svårt att gå och lägga sig före klockan midnatt, men morgonträning är fantastisk! Jag är fast! :-)

Prova, ge det en chans, klä dig ordentligt (eller om du har gymkort, gå på något riktigt roligt pass några gånger i veckan) jag lovar att du kommer må så mycket bättre, och visst mörkret finns där, men det känns inte längre lika påtagligt och jobbigt (jag vet inte hur du är, men jag behöver ljus och sol i alla fall en stund om dagen för att må bra, dvs nov-feb är tuff tid för mig).

Igår var jag och min underbara inneboende L ute på långpass, det blev pulsande i snön på oplogade ställen (sjuuuuukt jobbigt) och högt tempo där det var plogat. Vi hamnade på 16, 3 km tillslut! Shit vad nöjda vi var när vi kom hem. Vi stack ut vid ett-tiden för att ta vara på ljuset, sprang till industriområdet här i Uppsala, L behövde lite linsvätska, sprang dit, sen hem, sen körde vi vår vanliga runda...helt underbart, men kallt!! Som tur var hade vi ordentligt med kläder! Dubbla löparbyxor, löpartröja underst med två tjocka fleece över. Det gick hur bra som helst!

Imorse blev det ingen löptur, vi lade oss försent och jag behövde sova ut (får skylla mig själv, kvällsmänniska som jag är :-))

Imorgon bitti är det dock min och L:s morgonlöprunda tillsammans (vi kör normalt tis, tors och lördag långpass tillsammans, dessa dagar är nästan inskrivna i sten, ingen bangar om man inte är sjuk eller måste resa bort)

Löparkompis är fantastiskt!
Jag är väldigt lyckligt lottad med två löparkompisar i samma hus! Springer ibland även med min älskling, och han håller ett grymt högt tempo!

Vad långt detta blev :-)
Nu är jag i Stockholm och ska jobba hela dagen!

Hoppas ni får en fin dag allihop!!

Stor kram från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar